Voorbeschouwing Inschrijvingen Vrije training: uitslag + verslag Kwalificatie sprint: uitslag + verslag
Sprintrace: uitslag + verslag Kwalificatie: uitslag + verslag Startopstelling Race: uitslag + verslag
Snelste ronden/ronden op kop Rondetabel Ronden per positie Pitstop/speedtrap Tussenstand WK
Zondagavond is het zacht (19°C) in de woestijn van Qatar, maar de temperatuur op de baan (28°C) is beduidend hoger dan de dag ervoor. Alle coureurs vertrokken op mediumbanden, behalve Hülkenberg die voor de harde compound kiest. De zachte band kan alleen worden gebruikt bij een late (en dus korte) tweede stint.
Start: Verstappen start zeer goed, haalt Russell meteen in en gaat hem nog voor de eerste bocht aan de leiding. Norris sluipt echter rechts van de Nederlander en komt naast Max de eerste bocht uit. Maar Verstappen is aan de binnenkant beter geplaatst om de tweede bocht te naderen en behoudt de controle. Verderop spint Hülkenberg tijdens het remmen en raakt Ocon, die op zijn beurt Colapinto raakt. De Fransman en de Argentijn blijven staan.
1e ronde: Stroll raakt Albon met zijn linker voorwiel in bocht 5. De Canadees voert een 360° uit terwijl de Thai spint. Zhou moet off-road rijden om ze te ontwijken. Geconfronteerd met deze dubbele chaos komt de safety car de baan op.
2e: De Safety Car komt op de baan. Verstappen leidt voor Norris, Russell, Leclerc, Piastri, Sainz, Pérez, Alonso, Hamilton en Tsunoda. Albon kon terug vertrekken, maar Ocon en Colapinto moesten de strijd staken. Hülkenberg keert terug naar de pits met een lekke band linksachter en vervangt zijn banden. Stroll maakt ook een pitstop.
4e: De baan is vrijgemaakt en de safety car verdwijnt aan het einde van deze ronde. Verstappen accelereert vroeg.
5e: De race wordt hervat. Piastri haalt Leclerc in de eerste bocht aan de buitenkant in. Alonso wordt ingehaald door Hamilton en Tsunoda. Lawson valt Bottas in de eerste bocht aan de binnenkant aan, maar hij spint, draait rond en dwingt de Fin naar buiten te gaan om hem te ontwijken. Alonso wordt gepasseerd door Magnussen.
6e: DRS is geactiveerd. Verstappen pakte een seconde voorsprong op Norris. Piastri bedreigt Russell. Gasly haalt Alonso in.
7e: Verstappen leidt voor Norris (1,4s.), Russell (2,8s.), Piastri (3,7s.), Leclerc (5,4s.), Sainz (6,3s.), Pérez (7,5s.), Hamilton ( 8,7 seconden), Tsunoda (10,3 seconden), Magnussen (11 seconden), Gasly (11,7 seconden) en Alonso (12,4 seconden). Stroll krijgt een tijdstraf van 10 seconden voor het raken van Albon. Hij gaat naar de pits om zijn banden te wisselen.
9e: Verstappen duwt Norris ruim anderhalve seconde terug. Stroll keert terug naar zijn pit om op te geven na de schade veroorzaakt door de aanrijding.
10e: Magnussen valt Tsunoda aan in de eerste beurt.
11e: Verstappen leidt voor Norris (2s.), Russell (3,8s.), Piastri (4,7s.), Leclerc (8s.), Sainz (9s.), Pérez (11,6s.), Hamilton (12,6s.), Magnussen (17,6s.) en Tsunoda (18,7s.). Lawson krijgt een tijdstraf van tien seconden omdat hij Bottas naar buiten drong.
13e: Norris rijdt een ronde van 1'25''794'' en pakt twee tienden terug op Verstappen. Gasly haalt Tsunoda aan de buitenkant in bocht 1 in.
14e: Hamilton krijgt 5 seconden straftijd voor het bewegen tijdens het remmen. Alonso passeert Tsunoda, die worstelt met zijn banden. Zhou zal de Japanners ook inhalen.
15e: Verstappen ligt voor op Norris (1,8s.), Russell (4,8s.), Piastri (5,5s.), Leclerc (8,6s.), Sainz (10,6s.), Pérez (14,6s.), Hamilton ( 15,6s.), Magnussen (24s.) en Gasly (25s.).
16e: Bij de achtervolging op Russell krijgt Piastri in de laatste bocht last van enorm onderstuur en kan
ternauwernood op de baan blijven.
17e: Verstappen en Norris vechten voor ronderecords, maar het verschil blijft stabiel, tussen 1,7 en 2 seconden. Russell ligt nu ver achter op de leiders.
20e: Verstappen leidt voor Norris (1,8 seconden), Russell (6,8 seconden), Piastri (8 seconden), Leclerc (10,3 seconden), Sainz (12,6 seconden), Pérez (19 seconden), Hamilton (21,2 seconden) voor. , Magnussen (30,6s.), Gasly (31,3s.), Alonso (33,6s.) en Zhou (36,7s.).
22e: Het gat tussen Verstappen en Norris bedraagt nog steeds niet meer dan twee seconden. Piastri komt terug op Russell, die problmen heeft met zijn banden.
23e: Russell gaat naar Mercedes pit om de harde banden te monteren. Helaas voor hem ging het wisselen rechtsachter niet vlot en vertrok hij pas na zeven seconden, achter Alonso.
25e: Verstappen heeft voorsprong op Norris (1,9 seconden), Piastri (10 seconden), Leclerc (11,7 seconden), Sainz (15 seconden), Pérez (23 seconden), Hamilton (25,6 seconden), Magnussen (37,4 seconden). ), Gasly (38,5s.), Alonso (40,5s.) en Russell (41,8s.).
27e: Het gaat slecht bij Mercedes: Hamilton ontwijkt ternauwernood een spin en Russell slaagt er niet eens in om Alonso in te halen. Volgens de twee coureurs heeft de W15 moeite in de bochten.
28e: Verstappen heeft nog iets minder dan twee seconden marge op Norris. Magnussen wisselt banden.
29e: Russell probeert Alonso tevergeefs aan te vallen aan de binnenkant van de eerste bocht.
30e: Albon verliest een spiegel op het rechte stuk en deze ligt op de baan!. Er wordt dan een dubbele gele vlag getoond op het rechte stuk. Norris laat zich verrassen en vergeet zijn voet van het gas te halen...
31e: Verstappen leidt voor Norris (1,6s.), Piastri (10,4s.), Leclerc (12,4s.), Sainz (16,6s.) , Pérez (27,3s.), Hamilton (30s.), Gasly (44s.), Alonso (48s.) en Russell (44,6s.).
32e: De gele vlag wordt nog steeds getoond op het rechte stuk. Hierdoor wordt de coureurs de mogelijkheid ontnomen om in te halen. Tweede stop voor Hülkenberg.
33e: Verstappen is de snelste op de baan en duwt Norris twee en een halve seconde terug.
34e: Russell haalt eindelijk Alonso in. Door opzij te gaan om Leclerc te laten passeren, rijdt Bottas over de achteruitkijkspiegel van Albon en laat deze laatste ontploffen. Geen kwaad voor Sauber, maar veel stukjes koolstof liggen nu op de baan. Sainz en Hamilton liepen beiden een lekke band op, rechtsvoor voor de Spanjaard, linksvoor voor de Engelsman.
35e: Anticiperend op een neutralisatie roept McLaren Piastri terug om hem op harde banden te zetten (3,3 seconden). Sainz en Hamilton strompelen naar hun pits en krijgen ook de harde banden. De safety car komt dan tussenbeide.
36e: Verstappen (2,5s.) en Norris (3,3s.) gaan naar de pit voor de harde banden. Leclerc doet dat ook en behoudt zijn derde plaats. Ook Pérez, Gasly, Alonso, Zhou, Tsunoda en Lawson stappen over op harde banden, terwijl Russell een nieuwe set van deze compound oplegt. Bottas neemt de mediumbanden en Albon zelfs de zachte banden.
37e: Het peloton stelt zich op achter de safety car en neemt de pitlane zodat de marshals het puin kunnen opruimen. Alonso maakt van de gelegenheid gebruik om een set mediumbanden te pakken en vertrekt naast Magnussen, dat hij inhaalt bij de uitgang van de pitlane.
38e: De coureurs rijden terug over het rechte stuk. Verstappen blijft Norris, Leclerc, Piastri, Pérez, Gasly, Russell, Sainz, Zhou, Alonso, Magnussen, Tsunoda, Albon, Hülkenberg, Lawson, Hamilton en Bottas voor.
39e: De baan wordt schoongemaakt en de Safety Car trekt zich aan het einde van deze ronde terug. Pérez verliest plotseling de controle over zijn Red Bull in bocht 15 en spint. Hij kan niet meer vertrekken.
40e: De groene vlag wordt gezwaaid. Norris neemt de slipstream van Verstappen, gaat naar de buitenkant. De Engelsman leek de leiding te kunnen nemen, maar Verstappen remde laat, duwt de McLaren iets naar buiten en behield de leiding. In gevecht met Russell blokkeert Gasly een wiel tijdens het remmen en gaat wijd, waardoor de Engelsman en Sainz kunnen passeren. De Fransman passeert de Spanjaard echter in bocht 6 opnieuw. Piastri bedreigt Leclerc zonder hem in te halen. Hülkenberg slipt in de snelle opeenvolging van bochten 8 en 9 en crasht in het grind. De safety car verschijnt weer.
41e: De race wordt opnieuw geneutraliseerd om de auto's van Pérez en Hülkenberg te evacueren. Tsunoda en Lawson gaan voor de zachte banden.
42e: De safety car verdwijnt aan het einde van de ronde. Verstappen leidt voor Norris, Leclerc, Piastri, Russell, Gasly, Sainz, Alonso, Zhou, Magnussen, Albon, Hamilton, Bottas, Tsunoda en Lawson.
43e: De race wordt hervat. Dit keer ontsnapt Verstappen en moet Norris voor de eerste bocht zich verdedigen tegen Leclerc. Albon valt Magnussen in de eerste bocht aan en steelt de 10e plaats van hem, niet zonder de Haas rechtsachter te raken.
44e: Norris komt terug op Verstappen. Maar hij kreeg een stop-and-go van 10 seconden omdat hij in de 30e ronde niet afremde onder een gele vlag. Zijn race is geruïneerd.
45e: Norris bewoog zich in de uitlaten van Verstappen, maar hij voldeed aan het einde van de ronde aan zijn straf. De jonge Engelsman vertrekt als laatste.
46e: Verstappen is leider voor Leclerc (3,5s.), Piastri (4,8s.), Russell (5,7s.), Gasly (8,3s.), Sainz (9s.), Alonso (10s.), Zhou (12s.) , Albon (12,7s.) en Magnussen (13,4s.). Hamilton keerde terug naar de 11e plaats en kreeg een "drive-through" wegens te hard rijden in de pitlane.
47e: Gasly verdedigt stevig zijn vijfde plek tegen Sainz. Albon weerstaat aan Magnussen. Hamilton ondergaat zijn straf en zakt terug naar de laatste positie. Teleurgesteld verklaarde hij via de radio dat hij het wilde opgeven, voordat hij van gedachten veranderde.
49e: Verstappen heeft de overwinning op zak met vier seconden voorsprong op Leclerc. Magnussen neemt de negende plaats over van Albon.
50e: Verstappen heeft voorsprong op Leclerc (4,4 seconden), Piastri (5,7 seconden), Russell (7 seconden), Gasly (11,4 seconden), Sainz (12 seconden), Alonso (14,6 seconden), Zhou (18,6 seconden) .), Magnussen (22,6s.), Albon (27s.), Bottas (27,8s.) en Tsunoda (31s.).
52e: Sainz bedreigt Gasly, maar ook hij ontwijkt in de laatste bocht ternauwernood een spin. Bottas valt Albon in de eerste bocht aan de buitenkant aan, maar de Williams-coureur duwt hem buiten de baan. Norris heeft Lawson en Tsunoda gepasseerd.
53e: Verstappen heeft vijf seconden voorsprong op Leclerc. Bottas haalt Albon uiteindelijk in de eerste bocht in. Norris haalt vervolgens de Thai in.
54e: Norris haalt Bottas aan de buitenkant van de eerste bocht in en komt terug in de punten. Hij zette meteen het ronderecord neer (1'22''471''').
55e: Verstappen gaat Leclerc (6,5 seconden), Piastri (7,5 seconden), Russell (8,5 seconden), Gasly (15,5 seconden), Sainz (16 seconden), Alonso (18,5 seconden), Zhou (23,7 seconden) voor. ), Magnussen (28,7s.) en Norris (36,2s.) vooraf.
56e: Norris zet uiteindelijke beste tijd neer (1'22''384'''). Albon krijgt een tijdstraf van 10 seconden omdat hij Bottas eerder uitschakelde.
57e en laatste ronde: Max Verstappen wint de GP van Qatar, voor Leclerc en Piastri. Russell wordt vierde. Gasly pakte de 5e plaats en zorgde ervoor dat Alpine weer voor Haas kon komen in het constructeurskampioenschap. Sainz eindigde als 6e. Alonso (7e) scoort zijn eerste punten sinds Singapore. Zhou eindigde als 8e en scoorde uiteindelijk de eerste punten voor Stake-Sauber. Magnussen wordt 9e, Norris 10e. Daarna komen Bottas, Hamilton, Tsunoda, Lawson en Albon.