Voorbeschouwing seizoen 2024
Het FIA Formule 1 Wereldkampioenschap van 2024 is aan zijn 75e editie toe. Het kampioenschap wordt betwist in een recordaantal van vierentwintig Grands Prix die over de hele wereld worden gehouden. Het begon in maart en eindigde in december.
Teamwisselingen
Alfa Romeo beëindigde hun partnerschap met Sauber en verliet de Formule 1 in 2023, terwijl Sauber zich voorbereidde om in 2026 het Audi-fabrieksteam te worden. Het team werd omgedoopt tot Stake F1 Team Kick Sauber, De constructeursnaam werd Kick Sauber. AlphaTauri werd omgedoopt tot RB en verplaatste de aerodynamische activiteiten van het team naar Milton Keynes in het Verenigd Koninkrijk.
Coureurswissels
De enige wijziging ten opzichte van de coureurs die begin 2023 werden gecontracteerd, vond plaats bij het voormalige AlphaTauri-team, dat Nyck de Vries verving door Daniel Ricciardo vanaf de Grand Prix van Hongarije in 2023. Alle coureurs- en teamcombinaties die deelnamen aan de laatste ronde van het vorige seizoen, bleven voor het eerst in de geschiedenis van het Formule 1-wereldkampioenschap ongewijzigd voor de start van het volgende seizoen.
Uitbreiding en wijzigingen van de kalender
De Grand Prix van China keerde voor het eerst sinds 2019 terug op de kalender, nadat deze vier jaar op rij was geannuleerd vanwege de moeilijkheden die de COVID-19-pandemie in het land met zich meebracht. De Grand Prix van Emilia Romagna, die het jaar ervoor was geannuleerd vanwege overstromingen in het gebied, keerde ook terug op de kalender. De Grand Prix van Rusland stond onder contract om op de kalender van 2024 te staan. Het contract werd echter in 2022 beëindigd als reactie op de Russische inval in Oekraïne.
Sprintweekends
De structuur van de sprintweekends werd opnieuw gewijzigd voor 2024, met als doel sprintevenementen te rationaliseren en ze te scheiden van de rest van het Grand Prix-weekend. Een sprintweekend begint nu met één enkele trainingssessie, gevolgd door de sprint-kwalificatiesessie, die de startvolgorde voor de sprintrace vastlegt. De sprint is dan de eerste sessie die op zaterdag plaatsvindt, gevolgd door de kwalificatie voor de hoofdrace. De Grand Prix zelf blijft op zondag. De FIA-sportreglementen voor het kampioenschap verwijzen nu naar de kwalificatie voor de sprint als "sprintkwalificatie", in tegenstelling tot "sprint shootout". De term "sprintkwalificatie" werd eerder gebruikt in het eerste seizoen van het sprintformaat in 2021 om te verwijzen naar de sprint zelf. Bovendien hebben sprintweekends nu twee afzonderlijke parc fermé-periodes in tegenstelling tot één. De eerste duurt van het begin van de sprintkwalificatie tot het einde van de sprint, en de tweede duurt van het begin van de kwalificatie voor de Grand Prix tot de start van de Grand Prix zelf.
Kalender sprintraces
Zaterdag 20 april - Shanghai International Circuit, China
Zaterdag 4 mei - Miami International Autodrome, USA
Zaterdag 29 juni - Red Bull Ring, Oostenrijk
Zaterdag 19 oktober - Circuit of the Americas, USA
Zaterdag 2 november - Autódromo José Carlos Pace, Brazilië
Zaterdag 30 november - Losail International Circuit
DRS-gebruik
De regels voor DRS-gebruik in Grands Prix zijn licht aangepast. Coureurs mogen DRS nu gebruiken één ronde na een racestart, safety car-herstart of rode vlag-herstart, één ronde eerder dan in voorgaande seizoenen. Dit werd getest tijdens de sprints van 2023.