Andrea moda

Begin 1992 kocht de Italiaan Andrea Sassetti het C4-chassis van het ter ziele gegane Coloni-team, in de veronderstelling dat hij zo de aanbetaling van $ 100.000 niet zou moeten betalen die door de FISA werd geëist voor alle nieuwe teams die in de F1 kwamen. Maar zijn grote fout was het registreren van zijn team onder de naam Andrea Moda. Daardoor moest hij niet alleen de aanbetaling doen, maar bovendien moest hij ook met een eigen wagen rijden en kon hij de ‘oude’ Coloni dus net gebruiken.

 

 De coureurs aan het begin van het seizoen zijn Alex Caffi en Enrico Bertaggia. Het team is vanwege het stortingsprobleem uitgesloten van de Grand Prix van Zuid-Afrika. Om onder de naam ‘Andrea Moda’ te kunnen racen, moesten ze dus een eigen wagen hebben.  De nieuwe S921 was echter niet klaar voor de Grand Prix van Mexico. Geconfronteerd met al deze problemen gaven Caffi en Bertaggia er de voorkeur aan zich terug te trekken.

 

Voor de Grand Prix van Brazilië huurde Sassetti vervolgens Roberto Moreno en Perry McCarthy in. Laatstgenoemde werd zijn superlicentie geweigerd, terwijl zijn teamgenoot erin slaagde een ronde af te leggen, maar op meer dan tweeëntwintig seconden van pole...

 

In Spanje slaagde McCarthy erin vijftien meter af te leggen voordat hij kapot ging...

Moreno behaalde de prestatie van het kwalificeren van zijn S921 met Judd-motor tijdens de Grand Prix van Monaco, maar hij gaf al snel op met een motorprobleem.

 

In Canada kwam het team zonder motor te zitten vanwege een vreemd transportprobleem. Dankzij het lenen van een Judd-motor van Brabham kon Moreno toch enkele ronden rijden, maar met een achterstand van achttien seconden op de voorlaatste.

Het team trekt zich terug uit de Franse Grand Prix op grond van een geval van overmacht (om geen boete te betalen), omdat de vrachtwagens werden geblokkeerd door de staking van de chauffeurs, terwijl alle andere teams erin waren geslaagd het circuit te bereiken.

De S921's zullen tijdens ook tijdens de volgende vier Grands Prix niet weten te kwalificeren.

Het senior management van FISA nam vervolgens de beslissing om het team definitief uit te sluiten van het Italiaanse Grand Prix-weekend na een duister verhaal over valse onbetaalde facturen (Sassetti werd in België gearresteerd en zat voor dit verhaal 24 uur in de gevangenis).

Sassetti, die zijn onschuld had bewezen, ging in beroep, maar tevergeefs, en zo eindigde een van de gekste verhalen in de paddock.

EERSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN

EERSTE GRAND PRIX GESTART

LAATSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN

LAATSTE GRAND PRIX GESTART

AANTAL GRANDS PRIX INGESCHREVEN

AANTAL GRANDS PRIX GESTART

AANTAL WAGENS INGESCHREVEN

AANTAL WAGENS GESTART

AANTAL OVERWINNINGEN

AANTAL POLE POSITIES

AANTAL SNELSTE RONDEN

AANTAL PLAATSEN OP PODIUM

AANTAL GP OP EERSTE RIJ GESTART

AANTAL PLAATSEN OP EERSTE RIJ

RONDEN GEREDEN

KILOMETERS GEREDEN

GRANDS PRIX AAN DE LEIDING GEREDEN

RONDEN AAN DE LEIDING

KILOMETERS AAN DE LEIDING

TOTAAL PUNTEN

 

Statistieken ANDREA MODA

GRAND PRIX VAN BRAZILIË 1992

GRAND PRIX VAN MONACO 1992

GRAND PRIX VAN BELGIË 1992

GRAND PRIX VAN MONACO 1992

9

1

16

1

0

0

0

0

0

0

11

37

0

0

0

0

WAGENS ANDREA MODA

S921