Eind 1972 verliet Chris Amon Matra en maakte de balans op van zijn situatie: ondanks tien seizoenen, waarvan sommige op het hoogste niveau, had Chris nog steeds geen Grand Prix gewonnen. Hij heeft moeite met het vinden van een stuur voor het volgende seizoen en besluit zijn eigen structuur op te zetten. Zo liet hij een AF101 bouwen door Gordon Fowell en werd deze grotendeels gefinancierd door John Dalton.
Vanuit aerodynamisch oogpunt is de Amon niet de eenvoudigste. Hij combineert de lijnen van Lotus en March en is gebouwd in een aluminium monocoque-chassis met de tank tussen de cockpit en de DFV-motor.
Deze auto, die te geavanceerd was voor de beperkte middelen van het team, ondervond talloze problemen tijdens de kwalificatiepogingen. Chris Amon slaagde er slechts één keer in om zijn auto op de startgrid te plaatsen. Maar deze Spaanse Grand Prix duurde niet lang voor het rookieteam omdat de remmen het na tweeëntwintig ronden begaven en Chris noodgedwongen moest stoppen.
Door deze niet overtuigende prestaties wordt deze auto aan het eind van het jaar in de kast gezet en Chris zal liever weer coureur worden dan coureur-constructeur.
EERSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN
EERSTE GRAND PRIX GESTART
LAATSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN
LAATSTE GRAND PRIX GESTART
AANTAL GRANDS PRIX INGESCHREVEN
AANTAL GRANDS PRIX GESTART
AANTAL WAGENS INGESCHREVEN
AANTAL WAGENS GESTART
AANTAL OVERWINNINGEN
AANTAL POLE POSITIES
AANTAL SNELSTE RONDEN
AANTAL PLAATSEN OP PODIUM
AANTAL GP OP EERSTE RIJ GESTART
AANTAL PLAATSEN OP EERSTE RIJ
RONDEN GEREDEN
KILOMETERS GEREDEN
GRANDS PRIX AAN DE LEIDING GEREDEN
RONDEN AAN DE LEIDING
KILOMETERS AAN DE LEIDING
TOTAAL PUNTEN
GRAND PRIX VAN SPANJE 1974
GRAND PRIX VAN SPANJE 1974
GRAND PRIX VAN ITALIË 1974
GRAND PRIX VAN SPANJE 1974
4
1
5
1
0
0
0
0
0
0
22
75
0
0
0
0