Amon

Eind 1972 verliet Chris Amon Matra en maakte de balans op van zijn situatie: ondanks tien seizoenen, waarvan sommige op het hoogste niveau, had Chris nog steeds geen Grand Prix gewonnen. Hij heeft moeite met het vinden van een stuur voor het volgende seizoen en besluit zijn eigen structuur op te zetten. Zo liet hij een AF101 bouwen door Gordon Fowell en werd deze grotendeels gefinancierd door John Dalton.

 

Vanuit aerodynamisch oogpunt is de Amon niet de eenvoudigste. Hij combineert de lijnen van Lotus en March en is gebouwd in een aluminium monocoque-chassis met de tank tussen de cockpit en de DFV-motor.

Deze auto, die te geavanceerd was voor de beperkte middelen van het team, ondervond talloze problemen tijdens de kwalificatiepogingen. Chris Amon slaagde er slechts één keer in om zijn auto op de startgrid te plaatsen. Maar deze Spaanse Grand Prix duurde niet lang voor het rookieteam omdat de remmen het na tweeëntwintig ronden begaven en Chris noodgedwongen moest stoppen.

 

Door deze niet overtuigende prestaties wordt deze auto aan het eind van het jaar in de kast gezet en Chris zal liever weer coureur worden dan coureur-constructeur.

EERSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN

EERSTE GRAND PRIX GESTART

LAATSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN

LAATSTE GRAND PRIX GESTART

AANTAL GRANDS PRIX INGESCHREVEN

AANTAL GRANDS PRIX GESTART

AANTAL WAGENS INGESCHREVEN

AANTAL WAGENS GESTART

AANTAL OVERWINNINGEN

AANTAL POLE POSITIES

AANTAL SNELSTE RONDEN

AANTAL PLAATSEN OP PODIUM

AANTAL GP OP EERSTE RIJ GESTART

AANTAL PLAATSEN OP EERSTE RIJ

RONDEN GEREDEN

KILOMETERS GEREDEN

GRANDS PRIX AAN DE LEIDING GEREDEN

RONDEN AAN DE LEIDING

KILOMETERS AAN DE LEIDING

TOTAAL PUNTEN

 

Statistieken AMON

GRAND PRIX VAN SPANJE 1974

GRAND PRIX VAN SPANJE 1974

GRAND PRIX VAN ITALIË 1974

GRAND PRIX VAN SPANJE 1974

4

1

5

1

0

0

0

0

0

0

22

75

0

0

0

0

WAGENS AMON