De Alfa Special is ongetwijfeld een van de beste auto’s gebouwd in Zuid-Afrika. Gebouwd door Peter de Klerk, die eerder bij Lotus werkte, werd de Alfa Special ontworpen om deel te nemen aan de Zuid-Afrikaanse F1-kampioenschapsraces, evenals aan officiële Grand Prix-races die in dat land worden gehouden. Typisch voor de periode doet het ontwerp van de auto denken aan een sigaar, uitgerust met onafhankelijke ophangingen. De motor was de grote L4 Alfa Romeo "Giuletta" omdat de capaciteit van het Zuid-Afrikaanse kampioenschap beperkt was tot 4-cilinder motoren.
Het debuut van deze auto in het F1 Wereldkampioenschap vond plaats tijdens de Grand Prix van Zuid-Afrika in 1963. Peter de Klerk plaatste zichzelf op de zestiende plaats op de startgrid, zeven seconden achter de pole van Clark, maar slechts één seconde achter de beste lokale coureur. De race eindigde helaas in de 53e ronde vanwege een versnellingsbakstoring. Twee jaar later maakte de auto zijn laatste optreden, nog steeds met schepper Peter de Klerk aan boord. Met een bescheiden zeventiende plaats op de grid (van de twintig ingeschreven coureurs) reed De Klerk zijn auto naar een uiteindelijke tiende plaats, de beste onder de lokale coureurs.
De Alfa Special ging na een laatste race in 1966 met pensioen. Hoewel hij op internationaal niveau niet overtuigde, bracht hij zijn uitvinder toch maar liefst acht overwinningen in lokale races.
EERSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN
EERSTE GRAND PRIX GESTART
LAATSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN
LAATSTE GRAND PRIX GESTART
AANTAL GRANDS PRIX INGESCHREVEN
AANTAL GRANDS PRIX GESTART
AANTAL WAGENS INGESCHREVEN
AANTAL WAGENS GESTART
AANTAL OVERWINNINGEN
AANTAL POLE POSITIES
AANTAL SNELSTE RONDEN
AANTAL PLAATSEN OP PODIUM
AANTAL GP OP EERSTE RIJ GESTART
AANTAL PLAATSEN OP EERSTE RIJ
RONDEN GEREDEN
KILOMETERS GEREDEN
GRANDS PRIX AAN DE LEIDING GEREDEN
RONDEN AAN DE LEIDING
KILOMETERS AAN DE LEIDING
TOTAAL PUNTEN
GRAND PRIX VAN ZUID-AFRIKA 1963
GRAND PRIX VAN ZUID-AFRIKA 1963
GRAND PRIX VAN ZUID-AFRIKA 1965
GRAND PRIX VAN ZUID-AFRIKA 1965
2
2
2
2
0
0
0
0
0
0
132
517
0
0
0
0