AFM

Naam: AFM (Alex von Falkenhausen Motorenbau)

Alex von Falkenhausen, afkomstig uit een beroemde Beierse militaire familie, voelde zich aangetrokken tot autotechniek en speelde in de jaren 30 een belangrijke rol in de ontwikkeling van BMW's 328-model met ingenieurs Alfred Boning, Fritz Fiedler en Ernst Loof. De 328 was de dominante sportwagen in Europa in de late jaren 30 en won de Mille Miglia in 1940 in Brescia. Direct na de oorlog vestigde Von Falkenhausen zich in München en begon met het tunen van vooroorlogse 328's. Sommige werden omgebouwd tot éénzitters en in 1948 besloot Von Falkenhausen zijn eigen auto's te bouwen, met behulp van de BMW 328-motor. De F2 AFM verscheen voor het eerst in 1949 in handen van Hans Stuck Sr., maar zijn enige grote resultaat dat jaar was een derde plaats op de Grenzlandring. In 1950 ging Stuck verder met AFM en won een race van de Autodromo GP in Monza door de Ferrari's van zowel Ascari als Fangio te verslaan. Andere auto's werden geracet door Fritz Reiss, Karl Gommann, Willi Heeks en zelfs Manfred Von Brauchitsch. Overwinningen waren schaars, maar Heeks won een Oost-Duitse race in Dessau. De ontwikkeling ging door in 1951 toen Stuck begon met de ontwikkeling van een lichtgewicht V8-motor, ontworpen door Richard Kuchen. Er waren nieuwe klanten en enig succes met Reiss die won op het vliegveld Riemer en Stuck op Grenzland.

Stuck zette de Kuchen-ontwikkeling in 1952 voort, maar het had weinig succes. Stuck worstelde in 1953, omdat de auto's minder competitief werden. Met het einde van de F2 dat jaar verdween het merk van de radar.
von Falkenhausen bleef samenwerken met BMW en werd technisch directeur van de sportprogramma's van het bedrijf. Hij ontwierp de succesvolle motoren die BMW hielpen om de toerwagenraces in de jaren 60 en 70 te domineren en rekruteerde veel van de ingenieurs die in de jaren 80 de beroemde BMW-turbomotoren gingen produceren. Hij ging in 1975 met pensioen en droeg het technisch directeurschap van BMW Motorsport over aan Paul Rosche.

EERSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN

EERSTE GRAND PRIX GESTART

LAATSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN

LAATSTE GRAND PRIX GESTART

AANTAL GRANDS PRIX INGESCHREVEN

AANTAL GRANDS PRIX GESTART

AANTAL WAGENS INGESCHREVEN

AANTAL WAGENS GESTART

AANTAL OVERWINNINGEN

AANTAL POLE POSITIES

AANTAL SNELSTE RONDEN

AANTAL PLAATSEN OP PODIUM

AANTAL GP OP EERSTE RIJ GESTART

AANTAL PLAATSEN OP EERSTE RIJ

RONDEN GEREDEN

KILOMETERS GEREDEN

GRANDS PRIX AAN DE LEIDING GEREDEN

RONDEN AAN DE LEIDING

KILOMETERS AAN DE LEIDING

TOTAAL PUNTEN

 

Statistieken AFM

GRAND PRIX VAN ZWITERSLAND 1952

GRAND PRIX VAN ZWITSERLAND 1952

GRAND PRIX VAN ITALIË 1952

GRAND PRIX VAN ITALIË 1952

4

4

9

7

0

0

0

0

0

0

98

1.067

0

0

0

0

WAGENS AFM

AFM