Naam: ATS (Automobili Turismo e Sport )
Aan het einde van het succesvolle seizoen van 1961 kreeg Enzo Ferrari te maken met onrust binnen zijn team. De exacte redenen voor de splitsing zijn nooit helemaal onthuld, maar het resultaat was dat hoofdontwerper Carlo Chiti en teammanager Romolo Tavoni vertrokken, waarbij ze een aantal van Ferrari's belangrijkste medewerkers meenamen. Onder hen waren ingenieur en voormalig testcoureur Giotto Biazzarrini (die verantwoordelijk was voor het GT-programma), Federico Giberti (die sinds de jaren 30 bij Ferrari werkte en hoofd was van de autoverkoop), de chef van de financiële afdeling Ermano della Casa en nog een aantal anderen. De revolutie veegde de oude generatie weg en bracht de 26-jarige ingenieur Mauro Forghieri op de voorgrond.
De overlopers sloten zich aan bij de 24-jarige Venetiaanse graaf Giovanni Volpi di Misurata, eigenaar van Scuderia Serenissima, die een competitiever Formule 1-team wilde opzetten. Extra steun werd gevonden bij de Italiaanse textielmagnaat Giorgio Billi en de Zuid-Amerikaan Jaime Ortiz Patino, afkomstig uit een beroemde tinmijnfamilie.
In het begin heette het team Serenissima en werd er een werkplaats opgericht in de wijk Marconi in Bologna. De eerste auto was eind 1962 klaar, maar het project mislukte toen Volpi en Patino vertrokken na meningsverschillen met de anderen en het bedrijf bekend werd als Automobili Turismo e Sport.
In de loop van 1962 was Ferrari compleet overschaduwd door de Britse teams BRM, Lotus en Cooper en Enzo Ferrari maakte zich niet geliefd bij zijn coureurs door hen de schuld te geven van het falen. Aan het einde van het jaar verlieten zowel Phil Hill als Giancarlo Baghetti het team en sloten zich aan bij ATS.
De eerste tests van de V8-motor Tipo 100 werden uitgevoerd door de Britse coureur Jack Fairman, maar daarna namen Hill en Baghetti het over. Het team maakte echter pas zijn debuut tijdens de GP van België in juni 1963. De twee auto's kwalificeerden zich aan het einde van de grid en vielen allebei uit met transmissieproblemen. Twee weken later kwamen ze weer in actie in Nederland met een herwerkte carrosserie en Hill kwalificeerde zich als 13e met Baghetti als 15e. Ze misten de volgende twee races, maar werden verwacht bij de GP van Duitsland, hoewel de teamtransporter crashte op weg naar de race en beide auto's beschadigd raakten. De ATS T100's verschenen daarom pas weer tijdens de GP van Italië in Monza in september. Hill kwalificeerde zich als 14e, maar Baghetti leek geen vertrouwen te hebben in de auto en werd 20e. De Amerikaan werd 11e, maar had bij de finish zeven ronden achterstand, terwijl Baghetti nog verder achter lag en niet werd geklasseerd.
Aan het eind van het jaar werden de auto's naar de Verenigde Staten gestuurd voor de laatste twee races, maar beide coureurs gingen uit elkaar in Watkins Glen en in Mexico-Stad. Het team ging aan het eind van het jaar failliet, waarbij Chiti in 1964 verder ging om Autodelta op te richten, Biazzarrini ging werken voor Ferrari's rivaal Ferruccio Lamborghini, maar verschillende anderen keerden terug naar Ferrari.
EERSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN
EERSTE GRAND PRIX GESTART
LAATSTE GRAND PRIX INGESCHREVEN
LAATSTE GRAND PRIX GESTART
AANTAL GRANDS PRIX INGESCHREVEN
AANTAL GRANDS PRIX GESTART
AANTAL WAGENS INGESCHREVEN
AANTAL WAGENS GESTART
AANTAL OVERWINNINGEN
AANTAL POLE POSITIES
AANTAL SNELSTE RONDEN
AANTAL PLAATSEN OP PODIUM
AANTAL GP OP EERSTE RIJ GESTART
AANTAL PLAATSEN OP EERSTE RIJ
RONDEN GEREDEN
KILOMETERS GEREDEN
GRANDS PRIX AAN DE LEIDING GEREDEN
RONDEN AAN DE LEIDING
KILOMETERS AAN DE LEIDING
TOTAAL PUNTEN
GRAND PRIX VAN BELGIË 1963
GRAND PRIX VAN BELGIË 1963
GRAND PRIX VAN MEXICO 1963
GRAND PRIX VAN MEXICO 1963
5
5
10
10
0
0
0
0
0
0
250
1.507
0
0
0
0